NASI AMBENG ISTIMEWA

NASI AMBENG ISTIMEWA
HANYA DI RIVERSTONE ECO RESORT. Hutan Lipur Sungai Tua, Batu Caves, Selangor. 013-2080833, 03-92022672

Wednesday, January 19, 2011

KEMEGAHAN BATU CAVES


Gua saksi ragam kehidupan


Pernah menjadi tempat perlindungan Orang Asli sejak beratus-ratus tahun lalu, Batu Caves yang berusia 400 juta tahun pada hari ini bukan saja lokasi acara keagamaan bahkan ia adalah sebuah destinasi pelancongan yang hebat



BATU CAVES dipercayai terhasil sejak lebih 400 juta tahun lalu.
------------------------------------------------------------------

UPACARA keagamaan menjadi fungsi teras Batu Caves.
-------------------------------------------------------------
KEMUDAHAN komuter dari Pelabuhan Klang ke Batu Caves memberi nilai tambah kepada lokasi itu.

---------------------------------------------------------------------
'Selain menjadi pusat pelancong,
gua di Batu Caves turut menjadi
lokasi penggambaran dokumentari
dan juga penggambaran produksi Bollywood
(Hindi), Kollywood (Tamil), Telegu,
Malayalam dan lain-lain'

Seronok memanjat cenuram

“Daripada kita keluar mencari tempat memanjat cenuram, apa kata jika lokasi seperti Batu Caves dimanfaatkan,” kata jurulatih memanjat cenuram itu.

“Saya baru sedar sejak enam tahun lalu mengenai keseronokan memanjat cenuram di Batu Caves. Sejak itu, saya mengikut Yen dan kawan-kawannya. Saya berasa lebih sihat dan muda,” kata Yahya Abd Ghani, 64, antara pemanjat cenuram paling berusia dalam komuniti sukan ekstrem itu.

Bagi pendaki solo negara, Mohd. Noor Amin, 43, yang giat mendaki gunung, menaiki 272 tangga Batu Caves adalah tapak latihan yang paling diminati.

“Saya akan berlatih setiap bulan mengikut pelan pendakian. Berbanding kawasan lain, latihan menaiki tangga di Batu Caves lebih menyeronokkan kerana ia menawarkan pemandangan yang baik, dingin pada waktu pagi, tangga yang mempunyai rentak yang sama dan kawasan yang penuh kehidupan,” kata beliau yang banyak mencipta rekod membanggakan dalam sukan pendakian.

Sementara itu, Pengarah Institut Kajian Bencana Asia Tenggara, Universiti Kebangsaan Malaysia (Seadpri), Prof. Datuk Dr. Ibrahim Komoo berkata, bukan hanya Batu Caves tetapi kebanyakan gua di Malaysia terdiri daripada gua batu kapur.

“Batu Caves atau gua batu kapur terbentuk daripada proses pelarutan iaitu batu yang dilarut air membentuk rongga-rongga,” kata beliau.

Batu Caves sudah lama melalui proses yang sama, namun, ia tidak bermakna proses itu terhenti. Malah, kata beliau, gua tersebut masih mengalami proses pelarutan tetapi tidak diketahui sama ada ia berlaku secara aktif atau perlahan.

“Jika dilihat struktur Batu Caves, ia mungkin berlaku dengan perlahan,” katanya yang pernah melawat gua itu tetapi bukan untuk tujuan membuat kajian.

Keaktifan proses boleh diukur daripada beberapa aspek. Antaranya ialah dengan mengukur bumbung gua, kajian ke atas rekahan, kesan-kesan ketidakstabilan dan jumlah bumbung yang jatuh dalam satu jangka masa tertentu.

“Jika gua tersebut (Batu Caves) dikaji oleh jurutera atau pakar geologi, kejadian keruntuhan bumbung akibat proses pelarutan boleh diatasi. Ia satu proses semula jadi dan semua gua mempunyai risiko tersebut,” katanya yang mengakui Batu Caves bebas runtuhan bumbung besar setakat ini.

http://kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=0119&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_01.htm





No comments:

Post a Comment

"Sila tinggalkan komentar anda"