NASI AMBENG ISTIMEWA

NASI AMBENG ISTIMEWA
HANYA DI RIVERSTONE ECO RESORT. Hutan Lipur Sungai Tua, Batu Caves, Selangor. 013-2080833, 03-92022672

Tuesday, March 2, 2010

LAMAN HERBA

SENDUDUK

Nama Tempatan : Senduduk
Nama Saintifik : Melastoma Imbricatum/Melastoma Decemfidum roxb/Melastoma malabathricum
Nama Lain : Keduduk, Senggani, Straits Rhododendron
Famili : Melastomaceae
Lokasi dijumpai : Semak dan belukar


Senduduk Putih

Pokok senduduk juga dikategorikan sebagai tumbuhan rumpai. Ia merupakan rumpai yang dibasmi dalam sistem perladangan dan kebun. Merupakan tumbuhan renek berketinggian sekitar 1 hingga 1.5 meter. Namun terdapat juga yang mencapai ketinggian hingga 8 meter jika tumbuh di kawasan bertanah tinggi seperti Cameron Highland. Daunnya ringkas dengan permukaan kesat dan berbulu halus keras. Lebar daunnya 2 - 5cm, panjang 5 -7 cm. Hanya dua jenis penduduk yang terkenal dikalangan masyarakat tempatan iaitu Senduduk Putih dan Senduduk Ungu. Hasil dari pengawasan kami di Riverstone Eco Resort, terdapat 5 jenis senduduk yang kami jumpai. Iaitu :

1. Senduduk Putih

2. Senduduk Ungu

3. Senduduk Biru

4. Senduduk Gajah

5. Senduduk Hutan

Senduduk Biru

Kebanyakan senduduk yang tumbuh meliar di kawasan belukar adalah Senduduk Ungu, Senduduk Gajah dan Senduduk Hutan. Sementara Senduduk Putih dan Biru tumbuh di kawasan tertentu sahaja. Senduduk Gajah pula dikategorikan sebagai pokok, kerana saiznya yang besar berbanding dengan jenis-jenis senduduk yang lain. Senduduk putih mempunyai nilai perubatan yang tinggi. Bunga Senduduk Putih boleh mengubati batuk.

Ia membiak menggunakan biji benih. Biji benihnya yang tua memerlukan penjagaan rapi kerana mudah terdedah kepada kulat yang boleh merosakkannya. Bijinya berwarna hitam dan mempunyai sedikit rasa pahit dan manis dan ia boleh dimakan. Apabila dimakan ia boleh meninggalkan warna hitam pada mulut. Pucuknya boleh dijadikan ulam dengan dimakan mentah atau direbus. Ia mempunyai rasa yang agak masam kelat. Daun senduduk yang dicampurkan dengan Pucuk Betik semasa direbus akan menghilangkan rasa pahit pucuk betik tersebut. Pucuk senduduk juga elok untuk dimakan oleh penghidap kencing manis dan darah tinggi.

Warna dari buahnya dijadikan pewarna kain di Thailand, daunnya dijadikan makanan ulat sutera sementara buahnya menjadi makanan kegemaran burung. Senduduk juga banyak digunakan untuk perawatan selepas bersalin. Daun senduduk, daun mengkudu, serai wangi, pandan dan limau purut direbus dijadikan mandian selama 3 hari untuk wanita lepas bersalin. Daunnya yang telah gugur ditumbuk dan airnya diminum untuk menyembuhkan luka dalaman lepas bersalin.

Senduduk Ungu

Daun Senduduk Putih yang tua, ditumbuk dengan kunyit hidup dan dicampur dengan sedikit air lalu diminum dapat mengubati cirit birit dan berak berdarah. Kaedah yang sama juga boleh digunakan untuk wanita sekiranya mengalami masalah haid yang tak kering-kering. Sementara untuk mengubati keputihan pula, rebus 2 ranting daun senduduk putih dicampur gula batu, halia dan daun bonglai, diminum setiap pagi dan malam. Untuk sakit gigi pula, akar Senduduk Putih direbus dan airnya digunakan untuk berkumur. Air rebusan akar Senduduk Putih juga boleh digunakan sebagai air mandian dengan tujuan untuk melembutkan kaki dan membuang angin dalam badan. Untuk mengubati Buasir pula, potong akar senduduk, rebus dengan 3 cawan air sehingga menjadi 1 cawan. Amalkan setiap hari selama 3 hari berturut-turut.

Bunga senduduk boleh digosokkan di muka anda yang ada jeragat atau bekas-bekas luka untuk menghilangkan tanda-tanda dan parut hitam.

Pes daunnya juga boleh mengubati bisa terkena ulat bulu dengan menampalkan ditempat yang terkena ulat tersebut, pendarahan luka kecil, disamping itu pesnya juga boleh menghilangkan parut akibat cacar air.

Senduduk Hutan

Rimbunan Senduduk Hutan

Daun Senduduk boleh digunakan untuk melembutkan daging. Ia juga digunakan untuk merebus jeing cambah supaya tidak liat dan lebih empuk. Daun Senduduk Putih, Senduduk Ungu dan Senduduk Gajah dijadikan jus dan diminum 3 kali sehari untuk mengubati sakit sendi dan urat.


Senduduk Gajah

Pokok Senduduk Gajah

Itulah antara khasiat, kelebihan dan kegunaan Herba Senduduk ini. Ia amat berguna sekali dalam kehidupan seharian kita. Setelah anda mengetahui mengenainya...jangan lupa untuk mewariskannya kepada anak-anak kita. Selamat Mencuba.

Sehingga kita berjumpa lagi diruangan akan datang...kita akan bercerita mengenai CEMPAKA.






5 comments:

  1. Selepas membaca artikel ini, sya mencuba memasukkan daun senduduk ke dlm rebusan daging...memang menjdi..daging cepat empuk. tk riverstone.

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. Maaf En Deen, kami tidak menjual pokok senduduk Biru.

      Delete
  3. Kata org bunga sendudusuk putih adalah satu cara merawat sakit leukimia..betul ke tuan

    ReplyDelete
  4. Pesakit radang paru-paru Copd

    En. Abd Kadir bin Sumardi berusia 42 tahun ialah pengguna produk jus Jutawan herbs. Beliau telah disahkan mengidap kanser radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit yang dihidapinya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakalanya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta ,batuk beliau tetap tak sembuh selain itu juga sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar yang beliau ambil tapi tak berkesan. Kemudian rawatan hospital diteruskan termasuk prosedur X-ray dan sebagainya. Doktor pun mengesahkan beliau mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia.

    Untuk makluman, En. Ab Kadir bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Dengan bantuan sahabatnya yg telah berkongsi testimoni pengguna-pengguna produk Jutawan Herbs yang lain di facebook Jutawan Herbs, beliau pun menghubungi saya untuk mencuba jus tersebut. Beliau mendapatkan nasihat dan pandangan daripada saya lalu saya mengesyorkan beliau jus-jus yang sesuai dengan radang paru². Alhamdulillah dalam masa 2 minggu minum jus tersebut ,katanya sekejap saja kesan sudah terasa. Batuk samakin berkurang, nafas semakin lancar dan lega, beliau terus mengamalkan 2 jenis jus yang disyorkan selama beberapa bulan sehingga masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Dari pengalaman yang saya berjumpa pesakit-pesakit sebelum ini, penyakit radang paru-paru copd adalah penyakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini beliau makin sihat dan terus mengamalkan jus ini. Syukur pada tuhan atas kesumbuhan yang diberikan. Semoga maklumat yang sedikit ini dapat membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh.
    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap saya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call saya- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap saya blas lambat (biasa nya sebab ramai yg wasap saya.)
    Tak pa nanti sy balas wasap pelan2 taw
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring
    En. Mohd Zuhairi ,Pengasas Jutawan Herbs- 017468 7570

    ReplyDelete

"Sila tinggalkan komentar anda"