NASI AMBENG ISTIMEWA

NASI AMBENG ISTIMEWA
HANYA DI RIVERSTONE ECO RESORT. Hutan Lipur Sungai Tua, Batu Caves, Selangor. 013-2080833, 03-92022672

Monday, March 8, 2010

Pelita - Kerosene Lamp

Pelita Gantung


Lanjutan dari artikel Pn Hamidah mengenai catatan perjalanannya ke Jogja, untuk ruangan Pelita Antik kali ini kami memaparkan mengenai dua pelita yang dibeli oleh Pn Hamidah sebagai hadiah kepada Bos. Bertuah Bos, bertambah koleksi.


Pelita Gantung bercemeni panjang beserta dengan tudung ini dibeli oleh Pn Hamidah di Pasar Antik Triwindu, Solo. Pelita buatan sekitar tahun 1950 ini masih berkeadan baik dan boleh digunakan lagi.



Ini kalau dapat gantung kat umah aku pun best ni...Pn Hamidah kirim satu boleh?




Pelita Dokar



Ini yang paling Bos suka ni. Menurut Pn Hamidah semenjak beliau berulang alik ke Jogja, Bos selalu bercerita mengenai pelita Dokar ini. Dan Bos sendiri pun dah cari kat Jogja tapi tak jumpa. Bila Pn Hamidah ke sana jumpa pulak pelita Dokar ni.....


Menurut penjual pelita Dokar ini, ianya buatan sekitar tahun 1940. Cermin yang digunakan masih cermin asal dan langsung tak bercalar. Pelita Dokar sehingga kini pun masih digunakan oleh pengusaha kereta kuda di sekitar Kota Jogja untuk menerangi perjalanan mereka.



Wah...sama nilai dengan lampu Merc Bos.



Dengan adanya koleksi pelita Dokar ini, maka bilangan pelita milik Bos pun bertambahlah...sekarang dah ada 115 buah. Pergi Jogja 16hb nanti nak tambah koleksi lagi ke Bos?

Kerosene Lamp / Lampu Minyak Tanah / Pelita/


No comments:

Post a Comment

"Sila tinggalkan komentar anda"