NASI AMBENG ISTIMEWA

NASI AMBENG ISTIMEWA
HANYA DI RIVERSTONE ECO RESORT. Hutan Lipur Sungai Tua, Batu Caves, Selangor. 013-2080833, 03-92022672

Wednesday, January 6, 2010

Laman Herba - Belimbing Tanah

BELIMBING TANAH

Nama Botani : Tacca spp. (Cristata/integrifolia)

Famili : Taccaceae

Nama Lain : Janggut Adam, Janggut Baung, Kelemoyang Air, Sebiak,
Belimbing Batu, Belimbing Bukit, White Bat Plant.

Pengenalan :
Pokok herba renek yang boleh mencecah ketinggian sehingga 1 meter. Daunnya panjang berukuran lebih kurang 15 inci panjangnya serta lebar yang menyerupai daun kunyit dan berwarna hijau tua.
Pokok Belimbing Tanah yang kami perhatikan di tempat kami, terdiri dari 2 warna batang. Iaitu putih dan hitam. Untuk membezakan di antara keduanya, pokok dengan batang kehitaman mengeluarkan bunga ungu kehitaman dan pokok dengan batang hijau mengeluarkan bunga berwarna putih. Pokok ini mengeluarkan bunga besar yang terbit dari hujung tangkai yang tumbuh tegak dan mencapai ketinggian sehingga 60cm.
Bunga yang matang akan menjadi buah bersaiz kecil yang berbentuk seperti belimbing buluh. Rasanya masam. Oleh kerana berat, buah pokok ini akan mencecah ke tanah.

Habitat :
B
Tumbuh liar dikawasan hutan tanah pamah dan lereng bukit dan terlindung dari cahaya matahari serta mempunyai kandungan humus yang tinggi seperti di kawasan kebun getah.
Pembiakan :
Melalui Rizom.


Bunga Belimbing Tanah Hitam

Batang Pokok Belimbing Tanah Hitam

Bunga Belimbing Tanah Putih

Batang Pokok Belimbing Tanah Putih

Koloni Belimbing Tanah yang hidup subur di kawasan hutan yang terlindung dari pancaran terik matahari

Penyediaan dan Khasiat :
1. Sepohon pokok termasuk akar dan buahnya direbus sehingga mendidih dan airnya diminum
2 x sehari. Menurunkan tekanan darah tinggi, mengubati masalah buasir, kencing manis, lemah jantung, melancarkan perjalanan darah, menambahkan tenaga dan melawaskan kencing.
2. Sepohon pokok termasuk akar dan buahnya direbus sehingga mendidih dan dijadikan air mandian. Untuk wanita lepas bersalin untuk membuang angin dalam badan.
3. Pelepah daun diramas-ramas. Merawat gatal-gatal kulit terkena ulat bulu.
4. Sepohon pokok termasuk akar dan buahnya dicampurkan dengan pokok Selayar Hitam (Goniothalamus malayanus) direbus sehingga mendidih dan diminum airnya 2 x sehari. Menguatkan buah pinggang.
Sebenarnya masih ada banyak lagi khasiat tumbuhan ini tetapi tidak kita ketahui. Sekiranya anda mempunyai maklumat mengenainya, anda adalah dialu-alukan untuk mengemukakannya kepada kami.
B
B
Kita akan bertemu lagi di bulan Februari nanti dengan jenis herba yang lain pula iaitu BEMBAN.
Ikuti siri ini seterusnya dan jadilah pengikut blog Riverstone Eco Resort.

B
B
B

5 comments:

  1. Assalamalaikum ..... boleh tak saya dapat pokok belimbing tanah ...? kalau dijual berapakah harganya ...? Hp saya 019-7247093

    ReplyDelete
  2. ayah saya ada menjual air belimbing tanah atau yang kami panggil belimbing batu..kepada sesiapa yang nk mendapatkan air(ubat)tersebut bolehlah hubungi nombor dibawah.. khasiatnya adalah seperti yang dinyatakan seperti diatas. malah ia telah terbukti berkesan kepada pesakit yang telah mengamalkannya.harganya tidak mahal. 500 ml hanya berharga rm10.ada juga yg bersaiz 1.25 liter. Penyukat untuk sukatan juga diberi untuk memudahkan anda menyukatnya. sekiranya anda sudah menjadi pelanggang tetap kami.. harga bg ubat tersebut bolehlah di diskaun mengikut kuantiti yg anda kehendaki. Anda boleh menghubungi nombor yg tertera di bawah.. jgn lepaskan peluang ini demi kesihatan anda.. Insyaallah...

    017-7510911 (azizah)
    017-5796069 (halim belimbing batu)

    ReplyDelete
  3. En. Helmi..
    untuk pengetahuan encik pokok berlimbing tanah ini sukar didapati. ia hanya boleh didapati di dlm hutan, tmpat berbukit, paya dan lembah. dan cara memasaknya pula perlulah betul. saranan saya lebih mudah jika encik membeli air yang sudah siap direbus dan ai boleh disimpan.

    ReplyDelete
  4. Radang Paru-paru Copd.

    Saya Abd Kadir bin Sumardi, 42 tahun. Saya disahkan mengidap radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit saya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakala nya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta , batuk tetap tak baik, sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar saya ambil tapi tak berkesan. Kemudian saya buat x-ray dan mendapatkan rawatan hospital. Doktor pun mengesahkan saya mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia. Untuk makluman, saya bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Setelah itu sahabat saya telah terlihat di facebook berserta testimonial pesakit. Lalu dia pun memperkenalkan kepada saya untuk mencuba produk tersebut. Saya pun menghubungi pengasas produk tersebut En. Zuhairi dan mendapatkan nasihat daripada beliau. Beliau mengesyorkn saya untuk mencuba. Alhamdulillah dalam 2 minggu dah terasa perubahan .Batuk samakin berkurang. Saya terus mengamalkan 2 jenis jus itu selama beberapa bulan sampai masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Menurut En. Zuhairi, masalah saya ini ialah paru-paru copd iaitu sakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini saya terus mengamalkan. Syukur pada Allah mengenalkan saya dengan En. Zuhairi
    Semoga beliau berjaya membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh dengan produk ini.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser gout kronik dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete

"Sila tinggalkan komentar anda"