NASI AMBENG ISTIMEWA

NASI AMBENG ISTIMEWA
HANYA DI RIVERSTONE ECO RESORT. Hutan Lipur Sungai Tua, Batu Caves, Selangor. 013-2080833, 03-92022672

Thursday, December 9, 2010

Sajian tradisional jawa

Oleh SITI ZALEHA JORIMAI
zaleha.jorimai@utusan.com.my
Gambar ZAKARIA IDRIS


Nasi ambang terasa lebih enak dinikmati dengan duduk bersila bersama keluarga.

--------------------------------------------------------------------------------

LAHIR dan dibesarkan dalam komuniti Jawa antara yang telah sebati dan sukar untuk dilupakan ialah kenangan menikmati keenakan hidangan nasi ambang (disebut ambeng).

Namun bukan sepanjang masa hidangan ini boleh dinikmati kecuali jika ada majlis-majlis tertentu seperti kenduri arwah atau kenduri kesyukuran.

Waktu itu sanggup menyengkang mata menunggu ‘bapak’ balik dari kenduri semata-mata tidak mahu ketinggalan berebut ‘berkat’ (panggilan untuk nasi ambang yang dibungkus dalam daun pisang untuk dibawa pulang selepas kenduri selesai).

Ketika itu aroma nasi yang berbaur dengan lauk pauk dibungkus panas-panas dengan daun pisang cukup membangkitkan selera.

Kini tinggal berjauhan dari kampung, sukar mencari nasi ambang yang benar-benar asli walaupun makanan ini telah dikomersialkan.

Sehinggalah baru-baru ini apabila penulis disaji sedulang nasi ambang di Restoran Riverstone Eco Resort di Hutan Lipur Sungai Tua, Ulu Yam, Batu Caves, Selangor, sempena perjumpaan beberapa ahli Persatuan Anak-Anak Jawa Malaysia (AAJM).

Sambil duduk bersila tangan masing-masing bersilang-silang mencubit dan menggaul lauk pauk dengan nasi dalam dulang beralaskan. Bagi yang tidak biasa atau tidak pernah melihat situasi sebegitu pasti terasa kurang senang tetapi itulah uniknya hidangan nasi ambang yang punya maksud tersirat.

Pemilik restoran, Hamidah Asararuddin berkata, sengaja dia menghidangkan sajian tradisonal itu atas permintaan ahli-ahli komuniti Facebook tersebut yang rata-ratanya turut merindui keenakan nasi ambang sebenar.

Nasi ambang, katanya, merupakan hidangan paling dekat dengan masyarakat Jawa tetapi sekarang ini agak sukar untuk mencari yang benar-benar asli dihidang di atas daun pisang dalam dulang.

Sajian yang disusun molek dalam dulang ini mengandungi pelbagai lauk wajib seperti ayam masak kicap, sambal goreng, mi atau bihun goreng, ikan kering, tempe goreng dan serunding kelapa yang jadi penyedap rasa.

“Sesetengah lauk-pauk tersebut ada kalanya sedikit berbeza mengikut daerah dan tempat. Contohnya, di Johor sesetengahnya diletakkan bergedel, tumis kacang panjang dan sebagainya.

“Tetapi lauk asasnya tetap sama iaitu ayam sama ada digoreng, masak kicap atau ‘ungkep’ (ayam dimasak bersama rempah), sambal goreng, serunding kelapa, dan sebagainya,” katanya.

Uniknya, sajian masyarakat Jawa ini mempunyai maksud tersirat di sebalik konsep makan sedulang.

Ia dilihat sebagai gambaran kekuatan ikatan silaturrahim dalam masyarakat apabila satu dulang dikongsi makan oleh empat hingga lima orang atau dibungkus untuk dinikmati bersama ahli keluarga.

Sementara itu bagi yang teringin menikmati nasi ambang yang asli, restoran Riverstone Eco Resort boleh menerima tempahan awal.

Sedulang nasi ambang di restoran tersebut yang boleh dinikmati antara empat hingga enam orang berharga serendah RM50.

Hamidah juga menerima tempahan nasi ambang bagi yang ingin mengadakan majlis di rumah. Tempahan boleh dibuat dengan menghubungi 013-2080833 atau 03-92004181.

-

Utusan Malaysia. 16.07.2010

-

No comments:

Post a Comment

"Sila tinggalkan komentar anda"